Jurnal de impresii. Şcoala de vară a învăţătorilor români de pretutindeni

 

 

Școala de vară… Deși, teoretic, aceste două substantive nicidecum nu pot alcătui o sintagmă logică, dacă e vorba de profesori, și dacă mai sunt şi membri ai AGIRO, atunci nu numai că e posibil, e logic, dar mai e și absolut necesar să existe o școală de vară, căci un adevărat dascăl e doar acel care… mereu învață. A învăța pentru un profesor înseamnă perfecționare continuă pentru a corespunde imperativelor procesului instructiv-educativ contemporan, pentru a fi informat, pentru a fi mereu în căutare. Anume aceste perspective le-au fost oferite profesorilor în cele trei zile de şcoală graţie Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România, Filiala din Republica Moldova. De remarcat că genericul Limba Română în contextul dialogului intercultural pedagogic fără frontiere a fost un îndemn nu numai pentru profesorii de limbă şi literatură română, școala de vară a adunat învăţători, specialişti în diferite domenii. Consider că toate activităţile organizate în cadrul şcolii au fost o lecţie-model de colaborare pentru toţi cei prezenţi.

Pentru mine şcoala de vară e nu numai o provocare serioasă de a cuprinde necuprinsul – anume o aşa tendinţă promovează doamna Mariana Marin, dumneaei fiind în acest sens un model incomparabil, dar şi o testare la fel de serioasă a imaginii mele profesionale. În cadrul activităţilor am avut posibilitatea de a mă autoevalua prin prisma sarcinilor realizate, prin discuţiile cu colegii din diferite raioane ale republicii, dar şi cu cei din România. În mod deosebit m-a impresionat trainingul de dicție cu Vera Nastasiu, workshopul Valorizarea textului literar prin intermediul Cărţilor lui Propp, organizat de M. Marin. O pagină aparte în agenda mea de participant la şcoala de vară a fost întâlnirea cu unul dintre oaspeţii veniţi din România,domnul Vasile Flueraş, doctor în ştiinţele educaţiei. Dumnealui m-a surprins prin abordarea competenţelor expusă în lucrarea Prolegomene la o posibilă teorie a competenţei.

Ca la orice şcoală, după orice lecţie, elevilor li s-a propus tema pentru acasă. Profesorul-moderator, doamna Mariana Marin, şi în acest sens s-a dovedit a fi irepetabilă prin tema propusă spre reflecţie, îndemnându-i pe cei prezenţi să cerceteze, să experimenteze, să publice scenarii didactice care vor oglindi lecţia fără profesor, valorizarea textului literar prin intermediul diferitor strategii didactice, învăţarea prin şi pentru competenţe. Cu siguranţă, toţi se vor prezenta la următoarea şcoală de vară cu tema bine pregătită, iar elevii învăţătorilor şi profesorilor participanţi la recenta şcoală vor avea parte de lecţii impresionante, prin care vor parcurge nu numai din necesitate drumul cunoașterii prin intermediul cărţii, dar, primordial, din plăcere, curiozitate şi dorinţă.

 

Zinaida Popa, profesoară de limbă şi literatură română, Colegiul Financiar-Bancar, Chişinău grad didactic I

 

 

Radiografia săptămânii 23-30 iulie 2015
Chișinău...
Impresiile au fost de altă natură, menite parcă să înlăture oboseala acumulată după cele 26 de ore de la plecarea de acasă.
Am tot fost acuzată că mi-am făcut o preocupare din a critica și sesiza aspectele negative, pe care, fără să vreau, le întâlnesc la tot pasul, în cotidian. Ei, bine, de data aceasta, am numai cuvinte de laudă. Organizarea a fost impecabilă, de la primire și până la plecarea din Chișinău. Colegii organizatori ne-au primit în portul tradițional românesc și, eficient, ne înregistram, primeam mapa de participant și bonurile de masă. Primirea noastră, respectiv cazarea, a fost făcută la LICEUL Academiei de Științe a Moldovei. Camerele internatului erau foarte primitoare, bine îngrijite și bine dotate. Regret că am omis să fac fotografii în interiorul spațiilor destinate cazării elevilor, pe timpul școlii. Pe holul etajului se afla o uscătorie la fel de bine gândită, ca și utilitate. De acolo se putea vedea atât răsăritul, cât și apusul soarelui. 
Seara am făcut un tur de oraș, plimbându-mă pe unul din cele mai largi și mai bogat în arbori seculari bulevard, împreună cu una din colege. Inițial, ne-a reținut atenția și am admirat buna coordonare și disciplina unui grup de elevi englezi aflat, ca și noi, în deplasare. Aproape că aș fi intrat și eu în jocurile lor de echipă, extrem de interesante.
Meniul zilei a fost gândit în așa fel încât să aducă elemente de bun gust, atât ca servire, cât și ca aspect.
Cum activitățile zilei de 24 iulie le-am pierdut, noi fiind pasageri dependenți de viza de intrare a colegilor sârbi, ne-am bucurat din plin de ziua de 25 iulie, zi dedicată simpozionului - dezbatere ”Limba română în contextul dialogului intercultural pedagogic fără frontiere”, desfășurat la Academia de Științe a Moldovei. Am fost primiți ca niște oaspeți de seamă, cu pâine și sare. 
Nu știu când a trecut timpul! Știu că am fost captată de fiecare vorbitor în parte, cuvintele au adus cu ele vibrația necenzurată ”a patriei comune, a patriei noastre - Limba Română”.
Colegii de la Chișinău și-au propus să aducă în prim-plan și cultura spirituală a zonei căreia îi aparțin și am avut parte de un spectacol ce ne-a umplut inimile de frumos și de încântare nefățarnică. Au răsunat în sală versurile poetului Grigore Vieru, cântecele lui Ion Aldea și Doina Teodorovici, interpretate de tineri talentați și frumoși, de parcă talentul ar avea ceva în comun și cu trăsăturile feței, deși știm sigur că are puncte comune și interferențe cu frumusețea interioară, moștenire genetică în de neajuns dacă nu este slefuită permanent.
Seara a fost pe măsura zilei. Am petrecut românește la restaurantul ”Voia boierului”...

Sursa https://www.facebook.com/LilianaGrecuIonescu/posts/10207100871258598?pnref=story

 

Liliana, Grecu, Profesor la Colegiul Tehnic Decebal Drobeta Turnu Severin


 

 



















































ACADEMIA ÎNVĂȚĂTORULUI MODERN

BINE ATI VENIT!

Revista Învăţătorul Modern este alături de Dumneavoastră oricând!

Mereu Moderni, Mereu cu Noutăţi!

Revista apare o dată în două luni în Republica Moldova şi în România.